Jdi na obsah Jdi na menu

Stravovací plán - základní pravidla konkrétněji

6. 2. 2010

 

POKRAČOVÁNÍ

stravovacího plánu - základní pravidla

 

V první části „Stravovací plán - základní pravidla“ jsem vás seznámila se základními pravidly tak jak jsem je dostala „naordinované“ Petrem Havlíček. Dnes vám uvedu konkrétní potravinové příklady toho co mě je doporučeno jíst nebo pít.

 SACHARIDOVÁ JÍDLA

Dominovat by mělo

Cereálie: neloupaná a pololoupaná rýže, indiánská rýže, basmati rýže, zásadně dlouhozrná rýže, nepražené, „sypané“ mȕsly bez přídavku cukrů, celozrnné obilné kaše (doporučuji přípravu ve vodě nebo ovesném či rýžovém mléce)

Pečivo: žitný celozrnný chléb, celozrnné a vícezrnné pečivo ostatní, knackebröt, pufované chleby s obsahem vlákniny nad 4 %

Těstoviny: celozrnné, italské, těstoviny s příměsemi (např. špenátové), těstoviny ze semolíny – vždy připravené al dente

Brambory: pouze občas, nerozvařené, varný typ (ne salátové a moučnaté)

Tomuto se raději vyhýbejte

Cereálie: bílá pšeničná mouka a výrobky z ní, kukuřičná mouka a výrobky z ní, burisony, pop-com, instantní rýže, kulatozrnná, (cukrářská) rýže

Pečivo: bílé pšeničné pečivo, pufované rýžové a kukuřičné chleby, obsahují pod 2% vlákniny

Těstoviny: smažené nudle, instantní těstoviny, rýžové nudle

Brambory: brambory pečené, hranolky, lupínky, bramborové kaše a knedlíky

STAVEBNÍ LÁTKY – BÍLKOVINY

Dominovat by mělo

Ryby: kapr, pstruh, makrela, sardinky, mořská štika, treska, losos, tuňák, žralok, jeseter, štika, okoun, sleď, halibit, občas kvalitní konzerva tuňáka ve vodě. Ryby kupujte raději čerstvé, než zmrazené. Pozor – výrazný rybí zápach svědčí o počátku rozkladu masa.

Maso: krůta, kuře, králík, slepice, velmi libové hovězí, velmi libové telecí, velmi libové jehněčí, netučné masové vývary (po vychladnutí z polévky odstraňte veškerý tuk)

Uzeniny: krůtí a kuřecí šunka, občas šunka z hovězího masa a vepřového masa – obsah svaloviny by měl být vyšší než 85%, obsah tuků pod 3% a obsah soli pod 2%.

Sýry a tvarohy: tvrdé sýry do 20% tuku v sušině, méně tučné kozí a ovčí sýry, netučná mozzarella, neslazený netučný tvaroh, méně tučné tvarohové sýry (cottage).

Vejce: slepičí vejce, křepelčí vejce (neobsahují cholesterol)

Rostlinné zdroje: tofu, luštěniny (v případě luštěnin nemůžeme hovořit o bílkovinném jídle v pravém slova smyslu), občas sójové maso.

Tomuto se raději vyhýbejte

Ryby: nekvalitní konzervy, ryby konzervované v olejích a remuládách

Maso: tučná masa vepřová, hovězí a skopová, špek, vnitřnosti, konzervy, mletá masa.

Uzeniny: veškeré salámy, párky, klobásy, paštiky, tlačenky, slaninu, nekvalitní šunky – drůbeží i vepřové s nízkým podílem svaloviny.

Sýry a tvarohy: tavené sýry, plísňové sýry, krémové pomazánky, slazené tvarohy.

Vejce: více než 2 slepičí vejce v jedné porci jídla, více než 4 vejce týdně.

Rostlinné zdroje: pšeničné maso Pozor – luštěniny a sója jsou ve velké míře pro mnohé z nás potravními alergeny

TUKY – ANI BEZ NICH SE NEOBEJDEME

Dominovat by mělo

Oleje: olivový lněný, řepkový, slunečnicový, sojový, sezamový, rybí tuk.

Tuky: máslo v malém množství.

Ořechy a semínka: lískové oříšky, vlašské ořechy, mandle, para a kešu (pozor na plísně), slunečnicová, sezamová, dýňová – vše natural, nepražené!

Tomuto se raději vyhýbejte

Oleje: palmojádrový, kokosový.

Tuky: sádlo, lůj, slazené semínka máslové a smetanové krémy, pomazánková másla.

Ořechy a semínka: veškeré pražené ořechy a semínka, ořechy semínka v polevách

 MLÉČNÉ VÝROBKY

Dominovat by mělo

Zakysané mléčné výrobky: jogurt (správný jogurt nemá obsahovat želatinu a škrob), jogurtová mléka,kefíry, zákysy, acidofilní mléka – vše s obsahem tuků 2- 3% a neslazené.

Sýry: méně tučné, tvarohové sýry (Cottage), tvrdé sýry s obsahem tuků v sušině do 20%, mozzarella netučná

Tvarohy: neslazené méně tučné bílé tvarohy s obsahem tuků cca 1-3%

Tomuto se raději vyhýbejte

Zakysané mléčné výrobky: smetanové slazené jogurty, slazená jogurtová mléka, jogurty 0,001% slazené sladidly

Sýry: tavené, krémové, plísňové, tučné tvrdé(nad 30% tuku v sušině)

Tvarohy a mléčné dezerty: slazené tvarohové dezerty, mléčná rýže, pudingy, šlehačka

OVOCE

Dominovat by mělo

Meruňky, třešně, blumy, citrony, borůvky, ostružiny, švestky, grepy, klikve, broskve, linetky, kiwi, nektarinky, jablka, rybíz, angrešt, maliny, hrušky, papája, mandarinky, pomeranče.

Tomuto se raději vyhýbejte

Cukrový meloun, ananasový meloun, všechna hroznová vína, ananas, banány, kokosové mléko, veškeré sušené ovoce, kompoty

ZELENINA

Dominovat by mělo

Brokolice, květák, zelí, žlutá a červená cibule, křen, pórek, římský a ledový salát, česnek, kedlubna, mrkev, petržel, špenát, kapusta, čekanka, mungo, kapusta, řepa, celer, dýně, topinambur, chřest, ředkvička, listový salát, okurka, avokádo, kukuřice, zelená cibule, cuketa, zelené olivy, tuřín, rajčata, veškeré papriky, nové brambory, houby.

Tomuto se raději vyhýbejte

Nakládaná zelenina, čalamády, lojovité brambory, zelenina ve slaných nálevech

NÁPOJE

Nezbytně nutné tekutiny

Čistá neslazená voda

Možné tekutiny

Čerstvé zeleninové a ovocné šťávy, ředěné čistou vodou v poměru 1:2 zelený čaj, ovocný čaj, bylinkové čaje – v odůvodněných případech

Limitované tekutiny

Černý čaj, kvalitní káva, kvalitní suchá vína, destiláty

KOŘENÍ, DOHUCOVACÍ PŘÍSADY  A POCHUTINY

Zcela bez problémů

Zázvor, česnek, melasa, tamarind, hořčice, kelp, petržel, křen, kajenská paprika, pažitka, máta, kopr, skořice, fenykl, rozmarýn, estragon, pepř, nové koření, bazalka, hořčičné semínko, vanilka, koriandr a ostatní jednodruhová koření.

V menším a malém množství

Rajčatový protlak neslazený, hořčice plnotučná a hořčice s příchutěmi, zeleninové omáčky s minimem přidaného cukru a soli a bez tuků, kvalitní octy, domácí majonéza, mořská sůl, sójová omáčka, hořká čokoláda.

Raději vůbec ne

Remulády, nekvalitní majonézy a tatarské omáčky, instantní omáčky a polévky, kořenící směsi s glutamáty.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Hanka - jídelníček

27. 5. 2011 21:41

Odpovídám zde všem, kteří mají zájem o jídelníček a žádají mně o jeho poslání na email. Nemohu to učinit a to z jednoduchého důvodu. Jídelníček je stavěný na mojí osobu a co člověk to originál a proto ho musí mít každý sestavený sám na sebe. V textu máte telefon a můžete si ho nechat všichni udělat. panem Havlíčkem. Nechci nikoho poškodit, a proto ho nemohu zaslat děkuji za pochopení Hanka

Natty - Souhlasím se vším

11. 8. 2010 17:22

Ahojky Hanko, náhodou jsem se dostala na tvé stránečky a protože se také zabývám zdravým životním stylem, jukla jsem na rubriku - vypsané potraviny zela jasně patří do spráného životního stylu a pokud nemá někdo zdravptní omezení a nemusí vyčlenit něco ze seznamu, tak je to pravda - jen malinká poznámečka, také záleží na množství, nelze se "napucnout" zdravého jídla až nám bude špatně - přiměřené množství, přiměřené hmotnosti - pěkný srpnový den.

Hanka - Křepelčí vajíčka

16. 2. 2010 20:52

Stravovací plán sestavoval pan Havlíček to není můj výmysl. Tak vám k tomu nemůžu víc říci :o). V tomto směru nemám vzdělání.

Petra - Křepelčí vajíčka

16. 2. 2010 19:29

Seznam je fajn a obsáhlý, jen drobná připomínka - není pravdou, že by křepelčí vajíčka neobsahovaly cholesterol - to je zastaralá mýlka resp. dezinformace. Ona křepelčí vajíčka mají v přepočtu zhruba stejně cholesterolu jako slepičí, jen v jednom vajíčku je ho zhruba 5x méně než v jednom vajíčku slepičím. Ovšem faktem také je, že jedno křepelčí vajíčko je zhruba pětinové proti vejci slepičímu, takže co se týče obsahu cholesterolu v dejme tomu 100g potraviny je v podstatě naprosto stejné:)